Maaike van Rooijen

Rol van het lichaam en lichamelijke activiteit voor de ontwikkeling van beginnende rekenvaardigheden in kinderen met motorische beperkingen

 

Op dit moment is er nog weinig bekend over de cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen met een Cerebrale Parese (CP). Met dit project willen we meer inzicht verwerven in de voorspellende factoren en ontwikkeling van vooral rekenkundige vaardigheden van deze kinderen. Meer kennis op dit gebied kan ertoe leiden dat het onderwijs voor kinderen met een CP beter aangepast kan worden op hun mogelijkheden en beperkingen.
Dit promotietraject bestaat uit twee delen. Allereerst willen we onderzoeken hoe verschillende cognitieve vaardigheden zich ontwikkelen in jonge kinderen met een CP. We richten ons in binnen dit onderzoek vooral op rekenvaardigheden van kinderen zoals tellen en sommen maken. Daarnaast willen we kijken wat de invloed van motorische capaciteiten is op de cognitie van jonge kinderen.
Het onderzoek bestaat zowel uit een longitudinale studie als een aantal experimentele studies. In de longitudinale studie zal een groep kinderen met een CP (5-7 jaar) drie jaar lang gevolgd worden, waarbij hun motorische- en cognitieve vaardigheden jaarlijks getest zullen worden. Daarnaast zullen een aantal experimentele studies worden gedaan om het effect van een tijdelijke manipulatie van motorische vaardigheden op de cognitie en rekenvaardigheden te onderzoeken

 

ATAG project

 

Kinderen met een cerebrale parese (CP) hebben vaak meer moeite met het leren van schoolse vaardigheden, zoals rekenen en taal, in vergelijking met hun leeftijdgenoten. In dit project onderzoeken we of de ‘Amsterdamse training van aandacht en geheugen voor kinderen’ (ATAG-K) een positief effect heeft op kinderen met een CP in het speciaal onderwijs. De ATAG-k wordt al bij verschillende kinderen gebruikt, maar de effectiviteit is nog niet onderzocht bij kinderen met een CP. We hopen dat een verbeterde aandachtscapaciteit er toe zal leiden dat kinderen zich beter kunnen concentreren op het leren van reken- en taalvaardigheden.