Publicaties 2015

Publicaties 2015

 

van Abswoude, F., Santos-Vieira, B., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. (2015). The influence of errors during practice on motor learning in young individuals with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities, 45-46, 353-364. doi: 10.1016/j.ridd.2015.08.008
(samenvatting

Van der Burg, J., Schuengel, C. & Vonk, J. Sociaal-emotioneel functioneren. In: Hadders-Algra, Maathuis, Pangalila, Becher & De Moor (Eds). Kinderrevalidatie (Hoofdstuk 13). Assen: Van Gorcum, 2015, 231-243.

van Casteren e.a. (2015). Heeft impliciet leren een plek in de gymles? Deel 1: Een classificatie van impliciete en expliciete leermethoden. Lichamelijke opvoeding magazine, 9, 46-49.
(klik hier voor het gehele artikel)

van Casteren, E., van Abswoude, F., van der Kamp, J, & Steenbergen, B. (2015). Heeft impliciet leren een plek in de gymles? Deel 2: Impliciet en expliciet leren in het speciaal voortgezet onderwijs. Lichamelijk opvoeding magazine, 10, 40-43.
(klik hier voor het gehele artikel) 

Van Dinteren, R., Arns, M., Kenemans, L., Jongsma, M.L.A., Kessels, R.P.C., Fitzgerald, P., Fallahpour, K., Debattista, C., Gordon, E. & Williams, L.M. (2015) Utility of event-related potentials in predicting antidepressant treatment response: An iSPOT-D report. European Neuropsychopharmacology (in press), http://dx.doi.org/10.1016/j.euroneuro.2015.07.022
(samenvatting

Van Duijvenbode, N., De Vaan, G., Remmel, E., & Van Herwaarden, A. (2015). Verslag internationaal symposium ‘from client to participant: research in individuals with an intellectual disability’. Nederlands tijdschrift voor de zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen. Berichten. 41 (3), 256-258.

Geerdink, Y., Aarts, P., van der Burg, J., Steenbergen, B., Geurts, A. (2015). Intensive upper limb intervention with self-management training is feasible and promising for older children and adolescents with unilateral cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities, 43-44, 97-105. doi: 10.1016/j.ridd.2015.06.013
(samenvatting

Jongbloed-Pereboom, M, Peeters, A, Overvelde, A, Nijhuis-van der Sanden, MWG, Steenbergen, B. (2015). Learning of Writing Letter-like Sequences in Children with Physical and Multiple Disabilities.
Research in Developmental Disabilities, 36, 150-161. doi:10.1016/j.ridd.2014.10.005
(samenvatting)

Jongsma, M.L.A. (2015). Een academie van nomaden S & D: 72(4); 64-69. http://www.wbs.nl/opinie/all/een-academie-van-nomaden

Jongsma, M.L.A., Baas, C.M., Sangen, A.F.M., Aarts, P.B.M., van der Lubbe, R.H.J., Meulenbroek, R.G.J., & Steenbergen, B. (2015). Children with unilateral cerebral palsy show diminished implicit motor imagery with the affected hand. Dev Med Child Neurol, Jun 11. doi: 10.1111/dmcn.12819 (samenvatting

Van Lieshout, E., de Jong, P., & Steenbergen, B. (2015). In: Hadders-Algra, Maathuis, Pangalila, Becher & De Moor (Eds). Kinderrevalidatie (Hoofdstuk 11). Assen: Van Gorcum, 2015, 197-212.

Salavati, M., Waninge, A., Rameckers, E.A.A., de Blécourt A.C.E., Krijnen, W.P., Steenbergen, B., & van der Schans, C. (2015). Reliability of the modified Paediatric Evaluation of Disability Inventory, Dutch version (PEDI-NL) for children with Cerebral Palsy and Cerebral Visual Impairment. Research in Developmental Disabilities, 37, 189-201. doi: 10.1016/j.ridd.2014.11.018
(samenvatting)

Salavati, M. Krijnen, W.P., Rameckers, E.A.A., Looijestijn, P.L., Maathuis, C.G.B., van der Schans, C.P., Steenbergen, B. (2015). Reliability of the modified Gross Motor Function Measure-88 (GMFM-88) for children with both Spastic Cerebral Palsy and Cerebral Visual Impairment: A preliminary study. Research in Developmental Disabilities, 45-46, 32-48. doi: 10.1016/j.ridd.2015.07.013
(samenvatting

Spruijt, S., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. (2015). Current Insights in the Development of Children’s Motor Imagery Ability. Frontiers in Psychology, 6:787.  http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00787
(samenvatting)

Spruijt, S., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. (2015). The ability of 6- to 8-year-old children to use motor imagery in a goal-directed pointing task. Journal of Experimental Psychology, 139, 221-233. doi: 10.1016/j.jecp.2015.06.008
(samenvatting

Spruijt, S., Jongsma, M., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. (2015). Predictive Models to Determine Imagery Strategies Employed by Children to Judge Hand Laterality. Plos One, 10(5), e0126568. doi: 10.1371/journal.pone.0126568
(samenvatting)

Steenbergen, B. (2015). Boekbespreking van ´Laat je hersenen niet zitten: Hoe lichaamsbeweging de hersenen jong houdt´(auteur: Scherder). Tijdschrift voor Neuropsychologie, 10, 153-154.
(klik hier voor de boekbespreking) 

Steenbergen, B., Hilhorst, J., Steenbergen, J., Gelinck, R. & Boer, R. (2015). Valoriseren moet je organiseren! - Naar meer-waarde van kennis binnen de sociale wetenschappen. Samenwerking tussen Radboud Universiteit Nijmegen, Kennispraktijk en Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. Voor de pdf, klik hier.

Theunissen, L. & Van der Burg, J. (2015). Leesonderwijs aan leerlingen die niet of nauwelijks spreken. (Veldpublicatie 4). LECSO, Utrecht.
(klik hier voor het document

De Vaan, G., Van Duijvenbode, N., Remmel, E., & Van Herwaarden, A. (2015). From client to participant: Doing research in individuals with an intellectual disability. Conference proceedings. The NADD Bulletin 18 (4), 72-75.