Mathijs Vervloed

From theory to practice 

 

Met behulp van een subsidie van de Stichting tot Verbetering van het Lot der Blinden kunnen we een viertal opbrengsten die in de loop der jaren ontwikkeld zijn tijdens onderzoek uitwerken tot bruikbare producten. Het betreft: 1) een doorzoekbare Database ‘Early Intervention for Children with Visual Impairment (DEIC-VI)’. Een groot aantal early intervention programma’s zijn verzameld en door studenten beoordeeld op doelgroep en inhoud. Een digital programma moet deze programma’s ontsluiten voor clinici en ouders. 2) Publiceren van een programma voor het aanleren van woordbegrip aan kinderen met visuele beperkingen door ontwikkelings- en vroegbegeleiders. 3) In het poefschrift van Gitta de Vaan -Autism spectrum disorder in people with multiple disabilities. Doctoral thesis, 2018 Nijmegen, Netherlands- wordt de ontwikkeling van een diagnostisch instrument beschreven om Autisme Spectrum Stoornissen bij mensen met meervoudige beperkingen te onderzoeken. Van dit Instrument, ‘Observation of Autism in people with Sensory and Intellectual Disabilities’ (OASID) bestaat een Nederlandse handleiding. Voor de internationale markt willen wij een Engelse vertaling van deze handleiding maken. Tevens zijn er voorbeeld filmpjes beschikbaar om jezelf te trainen in het afnemen van dit instrument. 4) in een project van Suznne Verver is een augmented (smart) toy gebruikt om sociale interactie tussen kinderen met visuele beperkingen te bevorderen en langs impliciete weg kennis over te dragen. De smart toy bestaat uit standaard speelgoed en een ondergrond voorzien van Radio Frequency IDentification (RFID) chips, readers, speakers, een microprocessor, en een voeding. Speelgoedfiguren worden uitgerust met RFID tags. Als een spelgoedfiguur geplaatst wordt binnen enkele centimeters van een RFID reader kan deze gelezen worden als de stroom is ingeschakeld. De ingebouwde elektronica zorgt voor interactieve auditieve output tijdens het spelen. Het idee is dat hierdoor sociale interactie wordt bevorderd, omdat muziek, geluiden en spraak ook toegankelijk zijn voor kinderen die blind of slechtziend zijn. In het huidige project worden twee werkende augmented / smart toy sets met losse RFID readers gemaakt en in hun gebruik onderzocht.