Lezingen en congressen 2009-2012

Lezingen en congressen 2009-2012

 

Lezingen en congressen 2013

Presentaties bij 11th Motor control and human skill conference, Melbourne, Australie, 27 t/m 29-11-2013.
- Steenbergen, B. (keynote lecture). 'Let's go Dutch! Do we need 50% fundamental and 50% applied research in motor control?
- Noten, M., Wilson, P., Ruddock, S. & Steenbergen, B. 'Motor planning and motor imagery in children with Developmental Coordination Disorder'.
- Spruijt, S., Jongsma, M., van der Kamp, J., Steenbergen, B. 'Age differences in motor imagery ability on a hand laterality task in typically developing children.'
- Zielinski, I. M., Steenbergen, B. Baas C. M., Aarts P. B. M., Jongsma, M. 'Developmental Disregard in children with unilateral Cerebral Palsy: An Event-Related Potential study.'
(meer informatie)

Jongsma, MLA. Joining the scientific meeting "PACE Approach, New tools for 
an integrated and developmental approach of Cerebral Palsy and other complex 
brain pathologies", Parijs, Frankrijk, 29-11-2013.

Adams, I.L.J., Lust, J.M. 'Motorische inbeelding bij DCD'. Workshop bij DCD-beleidsconferentie 2013, Groot Klimmendaal, Arnhem, 29-11-2013.

Jongsma, M.L.A., Baas, C.M., Aarts, P.B.M., Rijn, C.M., Steenbergen, B. 'Effects of mCIMT-BiT intervention in unilateral CP: Hemispheric dominance of motor control of the affected hand influences outcome of treatment'. Lezing bij VRA Annual Congress 2013 Rehabilitation Medicine, Noordwijkerhout, the Netherlands, 1-11-2013.
(meer informatie)

Steenbergen, B. 'Advances in motor control research: Implications for rehabilitation.' CP teaching, Melbourne, Australia, 26-10-2013.
(meer informatie)

van der Burg, J. 'Drooling'. Instructional course in samenwerking met Dinah Reddihough tijdens de AACPDM, 67th Annual Meeting in Milwaukee, Wisconsin, Verenigde Staten, 16 t/m 19-10-2013
(meer informatie)

Steenbergen, B. 'Action and cognition: Motor imagery'. Lezing op uitnodiging voor 'Annual meeting of the European Academy of Childhood Disability (EACD), Newcastle upon Tyne, United Kingdom, 10 t/m 12-10-2013.

Aarts, P., Steenbergen, B., Baas, M., van Rijn, T. & Jongsma, M. 'Collecting EEG data from children with unilateral Cerebral Palsy: - from fundamental research towards clinical applications'. Poster presentation at the European Academy of Childhood Disability (EACD), Newcastle upon Tyne, United Kingdom, 10 t/m 12-10-2013.

Jongsma, M. ´Experimental design of ERP studies. ERP Workshop: Theoretical guidelines for researchers new to ERPs´. Poster presentation at BSI Radboud University Nijmegen, the Netherlands, 30 September – 1 October 2013.

Paclab International colloquium, Leeds, UK, 18-19 september 2013
- Adams, I.L.J., Lust, J.M., Wilson, P.H. en Steenbergen, B. ´Motor imagery and motor planning in DCD´.
Van Rooijen, M., Mon-Williams, M., Giles, O., Sheridan, R., Waterman, A. & Steenbergen, B. ´The development of the mental number line: preliminary results of a novel task. 
- Spruijt, S., Jongsma, M., van der Kamp, J. en Steenbergen, B. ´Development of imagery strategies on a hand laterality judgement task in children.´
- Steenbergen, B. ´Action and cognition: motor imagery.´
- Zielinski, I., Jongsma, M., Steenbergen, B. ´Unravelling ‘Developmental Disregard’ in children with unilateral Cerebral Palsy - An EEG approach,´

Adams, I.L.J., Lust, J., Steenbergen, B.. 'Motor imagery and motor planning in children with DCD'. Presentatie op uitnodiging, Hanzehogeschool Groningen, European Master Health and Physical Activity, Groningen, Nederland, 25-9-2013.

van Rooijen, M., Mon-Williams, M., Giles, O., Sheridan, R. & Steenbergen, B. 'The development of a mental number line in primary school children: influence of motor proficiency'. CogDev 2013: BPS Developmental and Cognitive Sections Joint Conference 2013, Reading, United Kingdom, 4 t/m 6-09-2013.
(meer informatie)

Jongsma, M.L.A. International summer school Neuropsychology, 5 lectures; 5 workshops; 5 tutorials; 1.5 dag seminar; exam. UNIKA-Soegijapranata Catholic University Semarang, Indonesia, 15-28 augustus
(meer informatie)

Noten, M., Wilson, P., & Steenbergen, B. 'The relation between motor planning and motor imagery skills in children with Developmental Coordination Disorder'. 10th International Conference on Developmental Coordination Disorder, Ouro Preto, MG Brazil, 28-6-2013 tot 1-7-2013.
(meer informatie)

Van Rooijen, M., Verhoeven, L., & Steenbergen, B. 'Ontwikkeling van getalsbegrip bij kinderen: de invloed van motoriek en cognitie'. Presentatie op uitnodiging, University of Leeds, Leeds, Verenigd Koninkrijk. 24-4-2013.

Legel, M. Film als Ondersteunende Communicatie (FaOC). Lezing op uitnodiging voor Simea 2013, Lunteren, Nederland, 11 t/m 12-4-2013.

Legel, M. Film als Ondersteunende Communicatie (FaOC) binnen het speciaal onderwijs (zml), Maastricht, Nederland, 6-3-2013 

Lezingen en congressen 2012

Presentatie bij internationale bijeenkomst in samenwerking met de universiteit van Caen (Frankrijk) en de universiteit van Leeds (Verenigd Koninkrijk). Nijmegen, Nederland, 12 t/m 14-12-2012.
Jongsma, M.L.A. Motor imagery - methodological issues in collecting EEG data in children 
Spruijt, S. Motor imagery development in typically developing children: mental rotation of hands
Van Rooijen, M. The influence of cognitive and motor factors on numeracy development of children.
Zielinski, I. 'Developmental Diregard' in children with unilateral cerebral palsy: an EEG approach

Steenbergen, B. Passend onderwijs en revalidatie, de toekomst is nu. Scheper Ziekenhuis, afdeling revalidatie, lezing op uitnodiging, Emmen, Nederland, 18-10-2012.

Van Rooijen, M. Verhoeven, L. & Steenbergen, B. Welke cognitieve en motorische factoren beïnvloeden het getalsbegrip van kinderen met een cerebrale parese? International Conference on Cerebral Palsy, Pisa, Italië, Oktober 2012.

Legel, M. Presentatie & workshop FaOC, ISAAC-NF, Kerkrade, Nederland, 11 t/m 12-10-2012.

Legel, M. Presentatie FaOC, BOSK jubileum dag, Arnhem, Nederland, 06-10-2012.

Legel, M. Presentatie FaOC en speciaal onderwijs, stichting BOOR, Rotterdam, Nederland 05-10-2012.

Legel, M. Presentatie film & logopedie, Fontys Hogeschool, Eindhoven, Nederland, 03 t/m 09-10-2012.

Legel, M. Presentatie FaOC, ISAAC 2012, Pittsburgh, US, 01-08-2012.

van Hulst, K. en van der Burg, J. Logopedische diagnostiek en gedragstherapeutische behandeling van kwijlen. Workshop tijdens symposium 'Over Dosis' van Centraal Orgaan Bijzondere Tandheelkunde (COBIJT), Nederland, 29-09-2012.

Legel, M. Film-presentatie Rett syndroom, HoutenNederland, 28-09-2012.

Hilhorst, J. Implementation of human movement-programs in mbo-schools 2008-2012, Annual day of sport research in the Netherlands, Den Haag, Nederland, 12-09-2012.

Hilhorst, J. Trainer-child INterACTION, Annual day of sport research in the Netherlands, Den Haag, Nederland, 12-09-2012.

Hilhorst, J. Psychosocial processes in sport as driver of socio-emotional development of youth, 'European College of Sport Science' Congress Brugge, België, 07-07-2012.

Steenbergen, B. 'Motor control and learning: Fundamental research and clinical rehabilitation'. Lezing op uitnodiging op Victoria Universiteit Melbourne, Australië, 28-06-2012.

Steenbergen, B. 'Impaired motor planning and motor imagery in children with Cerebral Palsy'. Lezing op uitnodiging op het 'Royal Children's' ziekenhuis van Melbourne, Australië, 27-06-2012.

Legel, M. Presentatie bij Symposium OC, Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland, 20-06-2012.

Steenbergen, B. 'Motor control and motor learning'. Lezing op uitnodiging voor master class op conferentie: 'Controle moteur, imagerie motrice et rehabilitation du geste de l'enfant atteint de paralysie cerebrale. L' Universite de Caen basse-Normandie, Frankrijk, 06-06-2012.

Steenbergen, B. 'Cerebral palsy and rehabilitation: New insights from cognitive neuropsychology'. Lezing op uitnodiging voor master class op conferentie: 'Controle moteur, imagerie motrice et rehabilitation du geste de l'enfant atteint de paralysie cerebrale. L' Universite de Caen basse-Normandie, Frankrijk, 06-06-2012.

Jongsma, M.L.A., Aarts, P.B.M., Baas, C.M., & Steenbergen, B. EEG en Event-Related Potentials onderzoek bij kinderen met unilaterale Cerebrale Parese - mogelijkheden voor onderzoek en diagnostiek. Symposium: Nieuwe perspectieven op de bewegingssturing van arm en hand bij centrale parese, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland, 29-05-2012.

Houwink, A., Geerdink, Y.A., Steenbergen, B., Geurts, A.C.H., Aarts, P.B.M. Assessment of upper-limb capacity, performance and developmental disregard with the VOAA-DDD-R in children with unilateral spastic cerebral palsy. Poster op het congres van de "European Academy of Childhood Disability", Istanbul, Turkije, 16 t/m 19-05-2012.

Jongsma, M.L.A., Aarts, P.B.M., Baas, C.M., & Steenbergen, B. Developmental Disregard: an ERP approach, Poster op het congres van de "European Academy of Childhood Disability", bij het Harbiye Cultural Center & Military Museum Istanbul, Turkije, 16 t/m 19-05-2012.

Van Rooijen, M., Verhoeven, L., Smits, D.-W., Ketelaar, M., Becher, J.G. & Steenbergen, B. (2012). De invloed van cognitieve factoren op de ontwikkeling van rekenen bij kinderen met een cerebrale parese in de basisschoolleeftijd. European Association of Childhood Disabilities, Istanbul, Turkije, 16 t/m 19-05-2012.

Steenbergen, B. Impaired motor planning and motor imagery in children with cerebral palsy. Lezing op uitnodiging op conferentie 'Mastery of manual skills' UMCG, Groningen, Nederland, 19 t/m 21-04-2012.

Jongbloed-Pereboom, M., Spruijt, S., Steenbergen, B., & Nijhuis-van der Sanden, M. Measurement of action planning: Comparison of the sword task and the dowel placing task in three different age groups. 'Mastery of manual skills' UMCG, Groningen, Nederland, 17 t/m 19-04-2012.

Spruijt, S., van der Kamp, J., & Steenbergen, B. Applying motor imagery training to promote motor performance in children: What can we learn from typically developing children? 'Mastery of manual skills' UMCG, Groningen, Nederland, 17 t/m 19-04-2012.

Steenbergen, B. Het Mytylonderwijs. Openingslezing op uitnodiging bij jubilieumconferentie Mytylschool Eindhoven, Nederland, 25-02-2012.

Steenbergen, B. Compromised upper limb control in Cerebral Palsy: The role of cognitive rehabilitation. Lezing op uitnodiging Universiteit van Gent, België, 03-02-2012.

Steenbergen, B. Rehabilitation of compromised upper limb control in Cerebral Palsy: Using the action and cognition relation. Presentatie op uitnodiging Universiteit van Gent, België, 03-02-2012.

Steenbergen, B. Toekomst van het Mytylonderwijs. Presentatie op uitnodiging tijdens 50 jarig jubileum van de Mytylschool Eindhoven. Einhoven, Nederland, 25-01-2012.

Steenbergen, B. Onderzoek en praktijk. Lezing op uitnodiging op de LVC3 tweedaagse, Cuijk, Nederland, 19 t/m 20-01-2012.

Presentatie op uitnodiging op de tweedaagse van LVC3. Cuijk, Nederland, 19-01-2012:
Steenbergen, B. Onderzoek en praktijk. 
Jongsma, M.L.A. Developmental Disregard: an ERP approach. 
Van Rooijen, M. Rekenvaardigheden van kinderen met een cerebrale parese in het speciaal onderwijs. 
Spruijt, S. Verbetering van motoriek door mentale training. 
Houwink, A. Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' voor kinderen met unilaterale Cerebrale Parese? 
Jongbloed-Pereboom, M. Impliciet en expliciet motorisch leren bij kinderen


 

Lezingen en congressen 2011

Steenbergen, B. (2011). Mind moving the body? Lezing op uitnodiging op het CongoCongres, 14 december, Universiteit van Amsterdam.

Steenbergen, B. (2011). Wetenschappelijke ontwikkelingen IV: Bewegingsonderwijs in relatie tot impliciet leren. Lezing op uitnodiging op Hét Congres, 24-25 november, Papendal.

Van Rooijen, M. (2011). Getalsbegrip en rekenvaardigheden van kinderen met een cerebrale parese: implicaties voor speciaal onderwijs. Presentatie op uitnodiging, Hét Congres, 24-25 november, Papendal.

Jongsma MLA (2011). Workshop EEG: Single- versus Dual Tasks related to sustained attention in traffic. Symposium Brein op Weg, LEF future center Rijkswaterstaat. Utrecht, 24 november.

Lezingen op uitnodiging, Dutch Academy for Childhood Disabilities, oktober 2011, Nijmegen:
Van Rooijen, M. De ontwikkeling van rekenvaardigheden bij kinderen met Cerebrale Parese.
Jongbloed-Pereboom, M. Impliciet en expliciet leren bij kinderen.
Houwink, A. Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' bij kinderen met een unilaterale CP?
Jongsma, M. EEG karakteristieken van motorische inbeelding, onderzoek naar normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met een afwijkende ontwikkeling van 5-10 jaar.

Steenbergen, B. (2011). Wetenschappelijk onderzoek en de onderwijskundige praktijk in cluster 3: Een kwestie van lange adem. Lezing op uitnodiging bij de jubileumconferentie t.b.v. 50 jarig bestaan MytylschoolEindhoven, Nederland.

Martins, I.C. , Oliveira, A. M. & Steenbergen, B. (2011). Mental imagery in Cerebral Palsy Individuals. Presentatie op het 'ECP 2011', Istanbul, Turkije.

Houwink, A. (2011). Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' na een beroerte? Presentatie op het'EXPLICIT Symposium', Leiden, Nederland.

Martins, I.C. , (2011). The fox and the stork: reflection on inclusive approaches in SEN. Lezing op uitnodiging. Oliveira de Frades, Portugal.

Steenbergen, B. (2011). Leren in beweging. Presentatie op uitnodiging bij de landelijke studiedag van de Onderwijsspecialisten, Papendal, Arnhem, Nederland.

Steenbergen, B., Jongbloed-Pereboom, M., van Rooijen, M. & ter Horst, A.C. (2011).Het leren en plannen van bewegingen, Presentatie op uitnodiging, Universiteit van Caen, Frankrijk.

Martins, I.C., Oliveira, A. M. & Steenbergen, B. (2011). Mental Imagery and dynamical representations in Cerebral Palsy individuals: is there a link? Poster op het congres van de 'Portuguese Association of Experimental Psychology', Coimbra, Portugal.

Jongbloed-Pereboom, M. (2011). Motorisch leren en het werkgeheugen in te vroeg geboren kinderen. Presentatie gegeven op Symposium Landelijke Neonatale Follow-up, Amsterdam, Nederland.

Steenbergen, B. (2011). Motorische problemen in cerebrale parese: Een probleem van het interne model? Colloquium op uitnodiging, University of Leeds, Institute of Psychological Sciences, Leeds, Verenigd Koninkrijk.

Steenbergen, B. (2011). Recente inzichten in bewegingafwijkingen in cerebrale parese. Colloquium op uitnodiging, Queen's University, School of Psychology, Belfast, Ierland.

Pijnacker, J. (2011). Cumulatieve leestraining voor volwassenen met visuele beperkingen als gevolg van niet aangeboren hersenletsel. Poster gepresenteerd op 'Vision 2011', Kuala Lumpur, Maleisië.

Pijnacker, J. (2011).Leestraining voor mensen met leeftijdsgebonden macula degeneratie: een overzicht van effectieve revalidatie programma's. Poster gepresenteerd op 'Vision 2011', Kuala Lumpur, Maleisië.


 

Lezingen en congressen 2010

Crajé, C., Aarts, P., Nijhuis-Van der Sanden, M., & Steenbergen, B. (2010). Ontwikkeling van actieplanning in kinderen met (en zonder) CP. Workshop gegeven op het Symposium Arm- en Handfunctie, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Controle van de bovenste extremiteiten in cerebrale parese: De complexe relatie tussen actie en cognitie. Presentatie op uitnodiging op de conferentie 'De toekomst van CIMT',Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Houwink, A. (2010). Waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen' bij kinderen met unilaterale Cerebral Palsy? Presentatie gegeven op het symposium 'De toekomst van CIMT', Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B., ter Horst, A.C., Jongbloed-Pereboom, M. (2010). Motorische problematiek, onderwijs en revalidatie. Workshop op uitnodiging op de 'Keypoint' conferentie, Papendal, Arnhem, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Dagelijkse activiteiten en onderwijs voor kinderen met motorische stoornissen: Uitdagingen voor interventie. Presentatie op uitnodiging op de openingsconferentie van ZOOM-IN, Werkenrode, Groesbeek, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Het ontwerp van een maquette voor blinden en slechtzienden en de rol van het geheugen. Presentatie op uitnodiging op het symposium 'Het maquette-project', Stichting Geluid in Zicht, Amsterdam, Nederland.

Pijnacker, J. (2010). Effectiviteit van de cumulatieve leestraining: Onderzoek naar een nieuwe leesmethode voor volwassenen (40+) met visuele problemen door NAH. Poster gepresenteerd opIn Zicht Ontmoetingsdag 2010, Ede, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Herstel van functionaliteit van de bovenste extremiteiten na een 'upper- motorneuron' syndroom (Cerebrale Parese): Recente inzichten vanuit de cognitieve neurowetenschappen. Lezing op uitnodiging op de conferentie van de Nederlandse vereniging voor Neuro-revalidatie, Utrecht, Nederland.

Houwink, A. (2010). 'Stroke Upper Limb Capacity Scale': een nieuw meetinstrument voor basale tot complexe arm- en handvaardigheid na een CVA. Lezing op uitnodiging op de conferentie van de Nederlanse vereniging voor Neuro-revalidatie, Utrecht, Nederland.

Steenbergen, B. ter Horst, A.C., Jongbloed-Pereboom, M. (2010). Nieuwe inzichten in plannings problemen in cerebrale parese. Workshop op uitnodiging op de Dutch Academy of Childhood Disabilities (DACD), Nijmegen, Nederland.

Ter horst, A.C. (2010). Beweging op het cognitieve niveau. Presentatie op het symposium 'Perception and Cognition', Trieste, Italy.

Houwink, A. (2010). Armtraining na een beroerte: waarom is 'kunnen' niet hetzelfde als 'doen'? Poster gepresenteerd op het symposium 'Zichtbaar bewogen', Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Hersenen, gedrag en motorische revalidatie na een hersenbeschadiging. Lezing op uitnodiging bij Nieuwe Eper Sociëteit, Ede, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Motor planning in cerebrale parese: een mogelijk hulpmiddel voor revalidatie. Presentatie op uitnodiging, University of Coimbra, Coimbra, Portugal.

Steenbergen, B. (2010). Revalidatie en psychologie. Lezing op uitnodiging tijdens de 'experience your future' dagen (SpiN en SPS-NIP). Radboud Universiteit, Nijmegen Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Lichamelijke handicaps, onderwijs, werkgeheugen en leren lezen en rekenen. Hoorcollege ouders van de eerstejaarsstudenten PWO, Radboud Universiteit, Nijmegen, Nederland.

Van der Burg, J. (2010). 'Gewoon Meedoen? Psychosociale zorgstructuur voor cluster 3 leerlingen in regulier onderwijs. Lezing tijdens de Invitational conference 'Gewoon Meedoen?' van het Landelijk Innovatieplatform Kinderrevalidatie (LINK) te Huizen, 3 februari 2010.

Steenbergen, B. (2010). Impliciet en expliciet leren. Lezing bij de feestelijke opening van nieuwe keuken/receptie en de Blauwe winkel Mytylschool Ariane de Ranitz, Utrecht, Nederland,

Steenbergen, B. (2010). Bruggen bouwen tussen onderzoek en onderwijs in Cluster 3. Lezing op uitnodiging op de nationale conferentie 'Kinderrevalidatie op het goede spoor', Utrecht, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Conceptuele bewegingsanalyse. Lezing op uitnodiging, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2010). Motor imagery training in CP. Workshop op uitnodiging, Sint Maartenskliniek, Nijmegen, Nederland.


 

Lezingen en congressen 2009

Crajé, C., Aarts, P., Nijhuis-Van de Sanden, M., & Steenbergen, B. (2009). Heeft 'constraint induced movement therapy' effect op actie planning in jonge kinderen met cerebrale parese? Presentatie gegeven op de winterconferentie van de Nederlandse Vereniging voor Psychonomie, Egmond aan Zee, Nederland.

Van der Burg, J. (2009). De impact van kwijlen en de gedragstherapeutische behandeling. Lezing voor het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), 7 oktober 2009.

Crajé, C., Aarts, P., Nijhuis-Van de Sanden, M., & Steenbergen, B. (2009, September). Plannen piraten beter? Het effect van CIMT op bewegingsplanning. Poster gepresenteerd op het symposium 'Zichtbaar Bewogen', Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2009). Wat is er binnen speciaal onderwijs nodig? Presentatie op uitnodiging voor de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad, Jaarbeurs, Utrecht, Nederland.

Houwink, A. (2009). Het meten van de cognitieve belasting bij patiënten na een beroerte tijdens een arm taak. Poster gepresenteerd op de conferentie 'Progress in Motor Control 2009', Marseille, Frankrijk.

Steenbergen, B. (2009). Motor planning in CP: Welke rol spelen de hersenen? Lezing op uitnodiging, Nationale conferentie voor neuropsychologie, Nijmegen, Nederland.

Steenbergen, B. (2009). Revalidatie van de bovenste extremiteiten in CP: Is training van motor planning een optie? Lezing op uitnodiging, Universiteit van Leuven, België.

Steenbergen, B. (2009). Mentale bewegingen: Een additionele techniek voor revalidatie van de bovenste extremiteiten? Lezing op uitnodiging bij de themabijeenkomst “Het leren van motorische vaardigheden binnen de revalidatie behandeling”. Heliomare, Wijk aan Zee, Nederland.